استارتاپ ها در مراحل ابتدایی اغلب در جستجوی سرمایه گذار فرشته هستند، تا کشش و سرمایه حیاتی برای توسعه محصولات یا تکنولوژی، زمین، مشتریان اصلی و موارد دیگر پیدا کنند. جذب سرمایه در این دوران، حدود ۱۰۰ هزار دلار تا ۵۰۰ هزار دلار یا بیشتر متغیر است.
در این مقاله از سرمایه گذاران فرشته خواهیم گفت. اکثر سرمایه گذاران فرشته، به چهار نکته کلیدی اشاره کردند که برای بازبینی مرحله اولیه جذب سرمایه در استارتاپها مورد توجه قرار می دهند. در ادامه ۴ نکته کلیدی را می خوانید:
سوال ۱-کارآفرین من را ( سرمایه گذار فرشته) از طریق یک همکار قابل اعتماد، پیدا کرده است؟
– معمولا خلاصه های اجرایی را نادیده می گیریم، آنهایی توجه ما را جلب می کنند که معرفی گرمی از کسی که می شناسیم و به آن اعتماد داریم داشته باشیم: یک کارآفرین، وکیل، سرمایه گذار و …
سوال ۲- آیا استارتاپ، تیم مدیریتی بزرگی دارد؟
– بسیاری از سرمایه گذاران، تیم استارتاپ را مهم تر از ایده یا محصول استارتاپ می دانند. زیرا می دانیم تیم مدیریت دارای مهارت ها، تجربیات، و الگو، موجب رشد کسب و کار می شوند.
سوال ۳- آیا فرصت های بازار به اندازه کافی بزرگ است؟
– اکثر سرمایه گذاران در جستجوی استارتاپ هایی هستند، که در مقیاس بزرگ موفق شوند. بنابراین مطمئن باشید که می توانید به طور واضح ایده خود را توضیح دهید و اینکه چرا کسب و کار شما به طور بالقوه در مقیاس بزرگ سودده است. ایده های کوچک ارائه ندهید. اگر اولین محصولتان کوچک است شاید لازم باشد که کسب و کار خود را به عنوان کسب و کار پلت فرم معرفی کنید. سرمایه گذاران, مشتاق هستند که بدانند چه درصدی از بازار واقعی را در نظر خواهید گرفت.
برای اکثر سرمایه گذاران فرصت بازار بزرگ در سال بیش از یک میلیارد دلار فروش داشته باشد.
سوال ۴- آیا استارتاپ آن کشش اولیه برای رشد دارد؟
– سرمایه گذاران تنها بر روی یک ایده سرمایه گذاری نمی کنند، بلکه آن کشش اولیه را در نظر می گیرند که بتواند مشتریان زیادی را جذب کند.
مواردی از کشش اولیه در زیر آمده است:
-محصول ماندگار
-همکاری های استراتژیک
-پذیرش در برنامه های رقابتی مانند Y Combinator یا دیگر شتاب دهنده های فن آوری
Melissa Guzy مدیر عامل Arbor Ventures ، درباره سرمایه گذاری بر روی استارتاپها می گوید:
” دنبال آن هستیم که فداکاری و پشتکار را در بنیانگذاران استارتاپ ببینیم و اینکه تاب و تحمل رسیدن به دشواری را دارند. شروع کارها سخت است و یک کارآفرین باید درک کند که با مسائل پیش بینی نشده روبرو می شود و می تواند از پس حل آنها بربیاید. البته علاوه بر این موضوع، به فرصت های بازار و تکنولوژی نیز توجه می کنم. البته همچنان تمرکز اصلی م بر خصوصیات روانی بنیانگذاران است. ”
Ellen Herlacher، کارگردان و سرمایه گذار بر روی مراکز خدمات بهداشتی بیان می کند:
” کارآفرینان باید بتوانند مشکلی را حل می کنند به خوبی تعریف کنند. درواقع کارآفرینان خوب، پس از بیان صریح مساله، شروع به کار می کنند و محصولی را ایجاد می کنند که مشتریان نیاز دارند و حاضر هستند برای آن پول پرداخت کنند. مشکل باید جدید باشد ، به گونه ای که توسط شرکت های موجود به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته است. در اصل رویکرد کارآفرینانه مرتبط با مساله را نشان می دهد.”