یکی از اقداماتی که بانک مرکزی به منظور کاهش کلاهبرداری ها در دستور کار خود قرار داده است، الزامی کردن احراز هویت تراکنش های موبایلی است به طوری که تراکنشهای موبایلی باید به نحوی انجام شود که نام صاحب سیمکارت و کارت بانکی یکی باشد
هفتم بهمن ماه بود که مدیر اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی از طرح این بانک برای الزامیشدن احراز هویت در تراکنشهای موبایلی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: اجرای این کار در مرحله اول میتواند مشکلاتی را برای افرادی به همراه داشته باشد که سیمکارتشان به نام خودشان نیست، ولی اجرای این طرح از کلاهبرداریها و سایر مشکلات این حوزه میکاهد.
هدف از این کار همانطور که در بیانات خود مسئولان روشن است، برقراری امنیت در تراکنشهای کارتی و ساماندهی کردن اطلاعات کارتی مردم است.
در همین راستا به بانکها اعلام شده که از بهمنماه ملزم به رعایت رمز پویا باشند و از اردیبهشت سال ۱۳۹۸ این مهم، اجباری میشودد.
از آنجایی که هدف بانک مرکزی از این کار برقراری امنیت بیشتر در تراکنشهای مالی است، اقدامات مشابه دیگری نیز در چند ماه گذشته از سوی این بانک مورد پیگیری قرار گرفته است. از جمله این اقدامات یک بار مصرف کردن رمز دوم کارتهای بانکی به منظور کاهش سرقت است که البته قرار است از سال آینده اجرایی شود.
جمشید پژویان کارشناس اقتصادی مبارزه با پولشویی با احراز هویت تراکنش های موبایلی
احراز هویت تراکنشهای موبایلی خیلی وقت است که در کشورهای توسعه یافته اجرا و عملیاتی شده است. اگر ما به تجربه این کشورها دقت کرده باشیم، رایج شدن این شیوه باعث مبارزه با پولشویی و مقابله با معاملات بانکی مشکوک شده است.
موضوع مهم دیگر جمعآوری دادهها و اطلاعات مشتریان است که در هر صورت به کار بانکها خواهد آمد و حتی ضروری بود که خیلی وقت پیش این کارها در شبکه بانکی انجام می شد. اما در کشور ما به مزایای هر کاری دیر توجه میشود و از مقاصد مثبت این کارها غفلت شده است. برای مثال لازم بود وقتی بانک مرکزی کارت بانکی را توزیع می کرد، مشتریان را به دادن شماره تماسی که به اسم خودشان باشد، ملزم میکرد. اما چرا این کار انجام نشد، بر میگردد به کوتاهیهای شبکه بانکی. حالا که سوء استفاده ها از این کم کاری ها در سیستم بانکی؛ افزایش پیدا کرده است، احراز هویت تراکنش های موبایلی الزامی شده است. هرچند هنوز هم برای اجرای این طرح ها دیر نیست، اما بهتر است از این پس با تجربهای که کشورهای توسعه یافته از این اقدامات دارند، سیستم بانکی نیز همسو و هم راستا با آنها گام بردارد و اطلاعات مشتریان را به طور دقیق وارد کند.